Ryggskott



Ryggskott (Lumbago)


Åtta av tio personer får ont i ryggen någon gång. Ryggbesvär är ungefär lika vanligt i alla åldrar och kan även förekomma hos barn och tonåringar.


Symptom

Vanligen upplever man att ryggen låser sig med intensiv värk och

huggsmärtor så fort man försöker röra på sig.

Muskulaturen kring höften och sätet är ofta spända och du har

 Quadratus Lumborum         ofta en synlig snedställning i ryggen med lätt framåtlutad gång. 

        

 Orsak                                                                                                 

 Tyvärr finns det inte ett universalt svar eller orsak till ryggskott. Det kan inträffa vid en hastig och/eller

  felaktig rörelse och är oftast i kombination med en försvagad ryggmuskulatur. Den akuta smärtan orsakas 

  ofta av en låsning mellan två angränsande ryggkotor och/ eller kramp i muskeln Quadratus Lumborum, en

  stor muskel som sitter från midjan och går mot ryggraden.


  Ryggskott kan också bero på diskbråck, kotförskjutning eller hoptryckta eller slitna diskar. i dessa fall

  behövs i första hand kontakt med sjukvården och /eller kiropraktor eller naprapat.



 Behandling

  Läkarnas rekommenderade behandling mot ryggskott är ofta att börja med att ta två värktabletter med

  olika aktiv substans,  t e x paracetamol och ibuprofen. När smärtan avtagit något kan du ta en lätt

  promenad för att ` låsa upp ´det smärtande området. Lätt fysisk aktivitet är att rekommendera, fortsätt

  att arbeta men sitt inte stilla för länge. Ligg inte till sängs om du inte abslout måste.


  Att resa sig upp och röra sig mellan varven är viktigt. Det kan göra ont i början men med lättare aktivitet

  utan belastning blir kroppen mjukare och smärtan kan faktiskt lindras. Här är det mycket viktigt att tänka

  på sina rörelser och uträtta dem så ergonomiskt som möjligt.


  Man kan behandla ryggskott med försiktig massage efter 48 timmar runt det ömma området.

  Massören letar efter orsaken till ryggskottet samtidigt som symptomen behandlas med att skapa

  cirkulation, värme och avslappning. Massören letar även efter obalans i musklerna runt det ömma området

  och söker svar på varför muskeln är spänd och svag. Ett lämpligt träningsprogram utformas eventuellt.



         Psoasställning

 


 För att hitta en skön viloställning när du har ont i ryggen kan  du ligga i den

 s k psoasställningen, med benen upplagda på en stol eller liknande. Ibland kan

 det vara skönt med en liten kudde i svanken.


 Du kan även prova extensionsövning där du stödjer dig på din armar så att du

 känner att sträcker ut i ländryggen och svanka såsom bilden visar. Håll kvar 5

 sek, vila i 10 sek och sedan kan öveningen upprepas fem gånger. Observera att

 det inte får göra ont.

    




  När du sedan mår lite bättre är det bra att koma igång med allsidig

 konditions- och  muskelträning

 

  Exempel på detta är promenader, stavgång, simning, cykling, skidåkning eller

  gruppass. Det är öve viktigt att stärka upp musklerna i mage, rygg och ben

 genom styrketräning. 

  


                                                          

                                                                                                                               Extensionsövning


          


  Har man mycket problem med ryggen kan det vara viktigt att fundera på sin kroppshållning och hur man

  står och sitter på sin arbetsplats.


  Källa: Axelsons gymnastiska institut


                                                                                        

            










     Din lokala massör i Alsike


      Öppningserbjudande:

      100 kr rabatt på valfri

      behandling, gäller t o m

      31/1 2014


       Låga kostnader =

       Lågt pris för kunden


 Av Branschrådet Svensk Massage

 Certifierad Massör


 Diplomerad Friskvårdsmassör

 Axelsons Gymnastiska Institut 2013


 Diplomerad Massageterapeut

 Axelsons Gymnastiska Institut 2013


 Medlem i Massörerna


 Innehar FA-skattsedel