Stress




 Stress


Stress är en kroppslig reaktion som sätts igång när du blir rädd.  Ursprungligen var stress en förmåga för att

klara en fysik fara. I nödlägen där det behövs muskelmassa sätter stress igång en reaktion för att klara av

det utsatta läget. Idag ser stress ut på ett helt annat sätt men kroppens reaktion är det samma, det vill säga

kroppen är rädd. I det långa loppet är stress nedbrytande.


Stress är  något subjektivt som man kan säga uppstår när man upplever att det är en stor obalans mellan vad

man kan prestera, vilka resurser man har, kontra vilka krav andra eller man själv ställer på sig själv.



 


 Det här händer i kroppen vid stress

Sinnena blir skärpta


Andningen blir snabbare


Ämnesomsättningen ökar


Adrenalinsöndringen ökar


Hjärtat arbetar snabbare


Musklerna spänns


Immunförsvaret försvagas



För att spara och omdirigera energi stänger kroppen av funktioner som:


  Fortplanting, matsmältning, sömn, behov av vila, glädje, empati, minne


 

 Några allmänna råd vid stress


Du behöver inte genomföra alla åtgärder på en gång. Välj ut en punkt i taget, när den fungerar och du

har fått in åtgärden i din dagliga rutin kan du gå vidare till nästa.


•Titta på hur andra gör som inte är stressade, ta efter deras beteendemönster


•Obeservera din andning, hur andas du just nu? Korta, snabba andetag i bröstkorgen tyder på att du är

stressad. Försök att dra djupare andetag, från magen. Andas in genom näsan och ut genom munnen. Att räkna

andetagen, till exempel upp till 10, kan hjälpa och lugnar automatiskt.


•Ta lika mycket hänsyn till dig själv som du gör till din familj och dina vänner. Vilka råd skulle du ge en nära vän

som behöver slappna av? Ge de råden till dig själv.


 •Lär dig se dina negativa tankemönster. Ägna inte ilska och energi åt saker du inte kan göra något åt. Andas

djupt och släpp känslan och tanken. Tänk på något roligt i stället. Kommer den negativa tanken tillbaka, släpp

den igen.


Ta hand om dig själv och din kropp. Unna dig egen tid. Är dagarna alltid fullspäckade, ge dig kortare pauser

då och då. Ät bra och näringsrikt, det hjälper kroppen att återhämta sig, Ta hjälp av en kostrådgivare om du

tycker att det är svårt att komma igång och behöver tips.


•Rör på dig. Flera vetenskapliga studier visar att fysisk aktivitet motverkar stress. Hitta en träningsform som

passar dig. Yoga är stärkande för både kropp ooch själ och har för många blivit en port till en bättre livsstil.

Tai-Chi och Qi-gong är två andra lugna, asiatiska träningsformer som är avstressande.

 

Meditation är mycket välgörande, det finns kortare kurser du kan gå. Meditation i grupp kan vara en kraftfull

upplevelse.


Eller glöm inte en vanlig,  hederlig promenad i friska luften.


•Berätta för din familj och vänner att du är stressad, det är viktigt att få stöd. 


 




  Källor: Axelsons gymnastiska institut

           www.vardguiden.se

                 






      Din lokala massör i Alsike


      Öppningserbjudande:

      100 kr rabatt på valfri

      behandling, gäller t o m

      31/1 2014


       Låga kostnader =

       Lågt pris för kunden


 Av Branschrådet Svensk Massage

Certifierad Massör


Diplomerad Friskvårdsmassör

Axelsons Gymnastiska Institut 2013


Diplomerad Massageterapeut

Axelsons Gymnastiska Institut 2013


Medlem i Massörerna


Innehar FA-skattsedel